Η απόφαση του κ. Μητσοτάκη να αναφερθεί σε πολυδιάστατο εκσυγχρονισμο άνοιξε μια συζήτηση.
Αφενός ιστορικό, διότι η ΝΔ στάθηκε διαχρονικά απέναντι σε καθε τέτοια προσπάθεια, αφετέρου πολιτικό, διότι επιχειρεί να βάλει μια ατζέντα γεμάτη συγκρούσεις με κατεστημένες νοοτροπίες, που έχουν ως βάση την σχέση αλήθειας ανάμεσα σε πολίτες και πολιτικούς.
Άλλωστε, η Δημοκρατία βασίζεται στη λογοδοσία που έρχεται μετά από κάθε πολιτική επιλογή.
Έκανε, όμως, κάτι τέτοιο ο κ. Μητσοτάκης αυτά τα 4 χρόνια;
Αξιοποίησε την δύναμη της αλήθειας για να αναλάβει γενναίες πρωτοβουλίες εκσυγχρονισμού ή οχι;
Ας δουμε κάποια επίκαιρα παραδειγματα:
Η νέα υπουργός εσωτερικών κ. Κεραμέως ανέπτυξε στις προγραμματικές της δηλώσεις της 4 άξονες προτεραιότητας στους οποίους θα εστιάσει τη δράση της. Μόνο που και οι 4 άξονες που αναφέρθηκαν αποτελούσαν προτεραιότητα και για την προηγούμενη κυβέρνηση. Προτεραιότητα η οποία δεν ήταν απλά διακηρυγμένη αλλά είχαν ψηφιστεί για κάθε θέμα οι αντίστοιχοι νόμοι στη Βουλή, οι οποίοι είχαν συνοδευτεί από τους σχετικούς πηχιαίους τίτλους στα ΜΜΕ ότι το πρόβλημα λύθηκε! Προφανώς κανένα από τα προβλήματα δεν έχει λυθεί και γι αυτό οι προτεραιότητες του υπουργείου εσωτερικών μας είναι ήδη πολύ οικείες:
Αξιολόγηση, ενίσχυση ΑΣΕΠ, μείωση γραφειοκρατίας και «καλύτερη εποπτεία» των ΟΤΑ.
Ας θυμηθούμε λοιπόν ότι
Για την αξιολόγηση έχει ψηφιστεί το 2022 ο νόμος 4940,
για την ενίσχυση του ΑΣΕΠ έχει ψηφιστεί το 2021 ο νόμος 4765,
για τη μείωση της γραφειοκρατίας έχει συσταθεί από το Φθινόπωρο 2019 το «παρατηρητήριο γραφειοκρατίας», στο οποίο έχουν αναρτηθεί μόλις 20 διαδικασίες για τις οποίες μετρήθηκε η μείωση της γραφειοκρατίας, και
για την αυτοδιοίκηση, ποιος μπορεί να ξεχάσει το Βατερλώ της επιτροπής Θεοδωρικάκου για την αποκέντρωση, το πόρισμα της οποίας θάφτηκε στα υπουργικά συρτάρια;
Δευτερο παράδειγμα οι φωτιές και η διαχείριση της πολιτικής προστασίας.
Ο κ. Μητσοτάκης εφερε τον κ. Στυλιανιδη από την Ευρώπη για να αλλάξει τον τρόπο πολιτικής προστασίας.
Τρία χρόνια μετά, μοναδικό μέσο ασφαλούς προστασίας της ζωής παραμένει το 112, οι δομές πολιτικής προστασίας ειναι μπλεγμένες στη γραφειοκρατια, με βάση οσα ειπε ο ιδιος ο πρώην υπουργός, ενώ οι εικόνες της Ρόδου και άλλων περιοχών της πατρίδας μας, μαρτυρούν έλλειψη πρόληψης, σχεδιασμού και δυνάμεων.
Τι μεταρρύθμιση ακούμε σημερα; αντι για ανάληψη ευθυνών και ανασχεδιασμό, προτάσεις για αυστηροποιηση των ποινών για τους εμπρηστές και πρόστιμα 30.000 ευρω.
Αντί η κυβέρνηση να ασχοληθεί σοβαρά με τις αιτίες των πυρκαγιών, πολλές εκ των οποίων προέρχονται ακόμα και απο στύλους της ΔΕΗ, πετάει επικοινωνιακά πυροτεχνήματα.
Αντί ο κ. Μητσοτάκης, να ασχοληθεί σοβαρά με την αξιοποίηση νεων τεχνολογιών που βοηθούν στην έγκαιρη πρόληψη των πυρκαγιών, κρύβεται πίσω από το φιλότιμο που έδειξαν οι ροδιτες στη φιλοξενία των επισκεπτών.
Αντί η Κυβέρνηση, να ενισχύσει τις δυνάμεις πυρόσβεσης και να αντιγράψει Καλές πρακτικές, όπως εκείνες του ΣΠΑΥμηττου, τους αφήνει να παρακαλουν χορηγούς για να αλλαξουν λάστιχα στα οχήματα τους και να κοιμούνται στο κατάστρωμα επιστροφής από τη Ροδο.
Τι αποδεικνύουν ολα αυτα;
Οτι οι τίτλοι μπαίνουν εύκολα, αλλά οι πολιτικές θελουν σχεδιασμό, επιμονή και γενναιότητα στον απολογισμό.
Και η κυβέρνηση της ΝΔ μπορεί να κραδαίνει το 40% ως επιχειρημα έναντι των πολιτικών της αντιπάλων, όμως τα προβλήματα ειναι εδώ και οι πολίτες εχουν απαιτήσεις, που δεν ικανοποιουνται από την εκτόνωση στον κ. Πατουλη ή τον κ. Μηταράκη ή τον διοικητή της 111ης πτέρυγας.
Ο καύσωνας του Ιουλίου και οι καταστροφικες πυρκαγιές ειναι η πολλοστή διαχειριστικη αποτυχία αυτης της κυβέρνησης, η οποία ειναι πια στον 5ο χρόνο της.
Απέναντι σε όλο αυτό, το ΠΑΣΟΚ, εχει καταθέσει ολοκληρωμένο πλαισιο αλλαγης αρμοδιοτήτων, ενίσχυσης της πρόληψης με λειτουργική και οργανωτική αποκέντρωση, με τοπικά σχέδια δράσης, και ισχυρές εθελοντικές ομάδες. Διότι, τελικά, λύσεις υπάρχουν, αρκεί να θέλουμε να τις βρούμε.
Κυρίως, όμως, η στάση μας αναδεικνύει τι σημαίνει συνέπεια, ευθύνη, και σοβαρότητα, μακριά από κενά τσιτάτα.